Pohjoissaari Part.1: Tongariro River, Big O ja Lake Rotoaira

Reilun kolmen viikon maailman kiertelyn jälkeen Uudessa-Seelannissa alkoi vihdoin maailmanympärimatkani perhokalastusosuus. Oma reissuaikatauluni sopi yhteen J-P:n ja JiiHoon kalareissun kanssa, olimmekin aiemmin jo sopineet kimppareissusta. Seurueeseen liittyi vielä puolen vuoden perhokalastusmatkaa ympäri eteläistä pallonpuoliskoa Uudesta-Seelannista aloitteleva Miksu, joten neljän hengen kalaretkue oli koossa.

Pe 18.2

Vietimme oman porukan kanssa pari ensimmäistä Uuden-Seelannin päivää Pohjoissaaren itärannikon surffikylässä Raglanissa, josta porukka tiputti minut Hamiltoniin. Odottelin paikallisen McDonaldsin lähistöllä jätkiä muutamia tunteja. J-P ja JiiHoo olivat "päässet" lentokentällä kalareissunsa johdosta erityiskuulusteluun, jonka jälkeen kolme matkaväsymyksen uuvuttamaa reissulaista tekivät vielä pienen lisämatkan yrittäessään löytää minua tekstiviestillä lähettämieni koordinaattien perusteella. Lopulta pääsimme kuitenkin paiskaamaan kättä, illaksi saavuimme Lake Taupon eteläpäässä sijaitsevaan Turangin pikkukaupunkiin ja majoituspaikkaamme Sportsmans Lodgeen.

La 19.2 Tongariro River

Aamulla menimme ensin pällistelemään Turangin kylää ja sen vieressä virtaavaa Tongariro Riveriä. Kävimme vielä paikallisessa kalastustarvikeliikkeessä ostamassa Taupon alueen viikkoluvan ja täydentämässä kalastusvälinearsenaaliamme. Päätimme ottaa ensimmäisen päivän leppoisasti kalastamalla läheistä Tongarirojokea, seuraaviksi päiviksi vuokrasimme kelluntarenkaan ja pari pientä ponttoonivenettä järvikalastusta varten.

Aurinko porotti kuumasti kun saavuimme joenrantaan. Heti ensimmäisestä paikasta bongasimme aivan rantapenkan vierestä n. 3kg taimenen, joka ei välittänyt perhoista tuon taivaallista, kunhan vain lötkötteli flegmaattisesti paikallaan. Kalalle perhoja tarjoillessani tartutin taimenen alapuolelta ensimmäiseksi reissukalakseni pienen n. 30cm kirjolohen. Tämän kokoluokan killet purivatkin perhoja ahkerasti, mutta yksikään useista näkemistämme n. 2-5kg taimenista ei reagoinut perhoihin mitenkään. Lake Tauposta Tongariroon nousevien isojen taimenien koukuttaminen on kuuleman mukaan varsinkin päiväsaikaan erittäin vaikeaa, siltä se myös tuntui. Mukavahan se oli kuitenkin tuon kokoluokan taimenia bongailla.

Ylävirrasta löysin rannan vierestä syvemmän uoman, josta löytyi hieman isompia kirjolohia. Kalastelin paikkaa indikaattorin kera, pian tartutinkin kuulapää Red Tagiin rivakan n. 50cm kirjolohen, joka lähti vedenalaiskuvien kautta takaisin vapauteen. Parin pienemmän kalan jälkeen samaa perhoa vietiin noin parikiloisen kirjolohen toimesta, joka sotki kuitenkin räväkän syöksyn jälkeen perhot tukkiin katkaisten samalla perukkeen. Sain paikasta vielä muutaman 30-40cm kalan, toista vastaavaa "pesää" en kuitenkaan enää löytänyt.

Miksu oli karkuuttanut alempaa reilun kilon kalan, muuten muilla oli ollut tapahtumien suhteen hiljaisempaa. Oli aika palata majoitukseen iltapalalle ja nukkumaan. Illalla kamerani ei enää käynnistynyt, kolme vuotta vanha Olympus ei siis vedenalaiskuvien jälkeen ollut enää vedenkestävä. Aamulla kamera tosin kuivatuksen jälkeen toimi jälleen, mutta sen viimeiset vedenalaiskuvat olivat nyt takanapäin.

Su 20.2 Lake Otamangakau

Aamulla pienoinen jännitys hiipi puseroon, olimmehan suuntaamassa isoista kaloistaan kuuluisalle Lake Otamangakaulle, tuttavallisemmin Big O:lle, josta J-P oli viime vuoden reissullaan saanut useita hienoja kaloja. Seuraamme liittyi erittäin mukava paikallinen kilpaperhokalastaja Johannes Krill, johon J-P oli viime vuonna tutustunut. Johannes toimi Pohjoissaarella viettämäme ajan oikeastaan oppaanamme ja pääsimme myös kalastamaan hänen veneestään.

Big O:lla oli koko päivän ajan varsin paljon veneitä ja suuret kalat loistivat poissaolollaan. Järvi oli aivan tupaten täynnä pientä 10-35cm kirjolohta, jotka pintoivat ja purivat perhoja jatkuvasti. Iltapäivällä kakshäkiläiseeni tärähti hieman tukevammin, kirjolohella ei tosin ollut mittaa kuin hiukan alle puoli metriä, mutta voimaa sitäkin enemmän. Hetken päästä samaan perhoon tuli jykevä otti, mutta kala katkaisi perukkeen melkein heti alkuunsa.

J-P ihmetteli kovasti, että missä isot kalat luurasivat. Viime vuonna isot kirjolohet ja taimenet olivat kuulemma kruisailleet jatkuvasti rantojen lähellä, nyt niitä ei näkynyt missään. Kukaan muukaan järvellä olleista runsaslukuisista kalastajista ei ollut löytänyt isompia kaloja. Päivä oli itselleni ensimmäinen kelluntarenkaan kanssa, joka vaikutti ihan mukavalta vekottimelta. Lopussa rantaa kohti potkutellessani tartutin "uistelemalla" kakshäkiläiseen vielä kirjolohen, joka irtosi pienimuotoisen hyppynäytöksen päätteeksi.

Ma 21.2 Lake Rotoaira

Edellisiltaisen palaverin päätteeksi päätimme kalastaa maanantaipäivän melko isokokoisella Lake Rotoairalla. J-P:n kanssa suuntasimme järvelle pienten ponttoonipaattien kera, Miksu hyppäsi Johanneksen kanssa veneeseen ja Big O:lla itsensä polttanut JiiHoo jäi pitämään välipäivää.

Kuvankauniilta järveltä oli hienot näkymät Tongariron tulivuorelle, joten mikäs siinä oli kauniissa kesäpäivässä kelluskellessa ja kalastellessa. Saimme J-P:n kanssa tapahtumia melko tasaisesti läpi päivän. Aikani intterisiiman kanssa tuskailtuani vaihdoin setiksi kellusiiman, pitkän perukkeen ja pienet perhot. Hidas hand twist ja punainen buzzer tuntuikin toimivan hyvin. Ensimmäinen kyseiseen perhoon napannut puolimetrinen kirjolohi vetäisi ensisyöksyllä pohjasiimoille, luonnonkaloista löytyy potkua!

Kuva: J-P Pohjola

Käytimme J-P:n kanssa päivän aikana kumpikin haavissa kymmenisen kirjolohta kokoluokassa 35-55cm. Johannes ja Miksu olivat etsineet veneellä kaloja koko päivän, kunnes olivat viimein löytäneet ne aivan tuulen puoleisen rannan tuntumasta, josta molemmat olivat tartuttaneet leecheihin useita kirjolohia.

Onnistuneen päivän jälkeen Johannes kokkasi pari ruokakaloiksi otettua kirjolohta, joiden syömisen ohessa pähkäilimme tulevan päivän suunnitelmia. Edessä oli majoituksen vaihto, sillä Sportmans Lodge oli buukattu täyteen tuleviksi päiviksi. Paikkaa voi suositella varauksetta Lake Taupon eteläpään kohteita kalastelevien majoituskohteeksi. Majoitus mukavissa kahden hengen huoneissa hyvien keittiö- ja oleskelutilojen kera kustansi hieman alle 20 euroa yöltä.