1423 perhoa jakoon

Edellisessä postauksessa ilmoitin antavani sata rasiasta poistettua perhoa hyvillä perusteilla jollekin nuorelle perhokalastajalle. Sähköposteja alkoi samointein tulvia varsin runsaasti, vieläpä hyvin perusteltuja sellaisia. Ongelmaksi koitui, etten osannut millään valkata viesteistä "parhaita" perusteluja ja kaikille hyvin tarpeensa perustelluille teki mieli laittaa postissa setti perhoja.

Niinpä kysyinkin seuramme FFC JKL:n jäseniltä, että olisiko heillä halua laittaa omia laatikossa lojuvia tai vähemmälle käytölle jääneitä perhojaan mukaan. Löytyihän niitä, Jyväskylän lähellä asuvista jäsenistämme useat joko toivat minulle lisää perhoja tai kävin hakemassa heiltä täytettä lahjoituspottiin. Kauempana asuvat jäsenemme puolestaan postittivat jakoon meneviä perhojaan minulle. Karsin vielä itsekin rasiasta reilusti perhoja pottiin alkuperäisten lisäksi.

Yhteensä pottiin tuli peräti 1423 perhoa, lajittelin niistä tänään settejä jokaiselle hyvin perustellun s-postin lähettäneelle nuorelle. Tällaisia perusteltuja s-postiviestejä tuli kaikkiaan 16, joten jokaiselle lähtee huomenaamulla postiin noin 90 perhoa (lukuunottamatta nuorta, joka toivoi erikseen vain tietyn määrän nymfejä malliksi).

Jakoon menee:

- 748 nymfiä/larvaa
- 480 liitsiä
- 52 pintaperhoa
- 60 streameria
- 83 boobya/blobia

748 nymfiä ja larvaa
480 liitsin kasa
83 boobya ja blobia
52 pinturia
60 streamerin rykelmä
Lopuksi vielä ote jokaisesta viestistä, jotka palkittiin perholähetyksellä:

"Olen 15 vuotias poika ja aloitin perhokalastuksen kesällä, mutta perhorasiani on aika tyhjillään. Perhon sidontaa olen aloitellut nyt rauhoituksien aikaan mutta ei se minulta ruvennut luonnistumaan. Ostin perhonsidonta pakkauksen paikallisesta kalastusliikkeestä 95e ja käytin siihen noin puolen vuoden säästöt."

"Luin blogitekstisi ja heräsi heti kiinnostus perhoistasi. Kuvassa ne näyttivät kivannäkösiltä ja toimivilta. Olen 17 vuotias perhokalastaja ja perhosi tulisivat todella käyttöön! Oon lukenut blogiasi jo heti perhokalastuksen alkutaipaleelta asti ja pidän kirjoituksistasi , olen monta vinkkiä poiminut juuri sinulta!"

"Olen 14 vuotias poika haapavedeltä ja olen todella innokas perhokalastaja,Olen harrastanut perhokalastusta 2 vuotta ja minulla olisi käyttöä nuille perhoille,koska minä olin kalareissulla viime kesänä ja kaikki minun perhoni tippuivat koskeen siinä oli about 200 perhoa ja se oli suuri menetys.Minun perho tilanne on tällä hetkellä todella huono joten tarvitsisin nuo perhot"

"Moro! Oon kohta 16v täyttävä, tämän kesän perhostelua harrastanut kaveri. Perhonsidontaakin on tullut vähän harjoiteltua. Nyt kun olet luopumassa noista sinun ylimääräisistä perhoista niin ottaisin ne ilomielin vastaan. Saisin niistä hyvin pakkeja täyteen ja voisin käyttää niitä malleina sidontaa harjoitellessa. Ja tosiaan tämän menneen kesän olen vasta perhokalastusta harrastanut, vaihtelevin tuloksin.:D Kipinä lajiin on kuitenkin jäänyt ja pysyvästi."

"Olen 16 vuotias vapaa-ajan kalastaja. Aloitin perhokalastuksen neljäntoista vanhana. Perhoja olenyrittänyt sitoa, lähinnä larvoja. En oikein luota omiin risukasoihin:D Niinpä aattelin kokeilla arpaonnea. Jospa sitä joskus pääsis koskemaan punalihaiseen kalaan. Unelma olis luonnontaimen. Vanhemmilta tukea kalastukseen ei juuri tule ja omista tienesteistä laitan rahani osittain kalastukseen."

"Olen 14 vuotias perhokalastusta harrastava nuori ja olisin kiinnostunut perhoista, joita on tuolla palstalla tyrkyllä. Perhot tulisi lähettää juuri minulle, koska omat sidontavälineeni ovat vielä kovin vajavaiset, perhovalikoimani on määrällisesti ja mallillisesti hyvin suppea ja olen kalastustekniikallisesti jumiutunut ronkkimaan liitseillä kosken tunnetuimpia monttuja. Tällä tekniikalla olen saavuttanut kalamäärällisesti äärimmäisen huonoja tuloksia. Aina hehkutetaan, kuinka se kalan saanti ei ole niin merkityksellinen asia reissulla, vaan luonnon rauhasta nauttiminen yms. Kyllä jokainen kalamies kuitenkin varmaan tietää, että toistuvat tapahtumat siiman päässä ovat aika tärkeä osa reissua. Kun putkessa alkaa olla melkein kaksinumeroinen määrä kalattomia reissuja alkaa jo kädet tärisemään ja motivaatio herätä aikaisin koskelle laskee. Ja yritä nyt siellä nauttia luonnon rauhasta, kun gorilla möllöttää selässä."

"Olen 14v todella innokas perhokalastaja mutta perholla kalastelen enemmän sitten kesällä! Talvella sitoilen perhoja.Mutta olisin kiinnostunut noista yli jäämistä perhoista nimittäin perhoista on puutetta viime reissujen jälkee koska niitä yleensä kiven pohjiin jää kiinni ja olisi kiva saaha rasiaan taas täytettä"

"Olen 15v nuori perhokalastaja! Olen sitonut jonkin verran itse mutta rasiat tarvitsisivat silti täytettä. Olen lukenut blogiasi ja varsinkin Muuramenjoen osalta. Kummisedän kanssa olisi tarkoitus tulla siellä pyörähtämään ensi vuonna! Olen kotoisin konnevedeltä ja olen käynyt etenkin hannulankoskessa kalastamassa Ja sinne jäänyt perhoja pohjaan. Panostin kaikki kesätyörahani uusin kahluuvarusteisiin joten sidonta materiaaleihin eikä perhoihin ole jäänyt varaa. Olisin hyvin kiitollinen saadessassi rasian täytettä ja vielä sinulta jonka blogia on tullut seurailtua!  ja näistä olisi hyvä ottaa vähän mallia ja motivaatiota sidontaan ja tarvikkeiden hankintaa ( jos vaikka joululahjaksi jotain saisi"

"Olen 16 vuotias lukiolaispoika ja aloitin perhokalastuksen tänä heinäkuussa.perhokalastukseen jäi heti koukkuun ja kalalle oli aina päästävä. Kuljin viikoittain mopolla 25km päähän harjusta kalastamaan, reissuja oli paljon mutta kaloja ei tullut paljon, ehkä yks kala per reissu, mutta kaverit sai silti. Yksi reissu meni perhovapa poikki ja jouduin kalastaa rikkinäisellä vavalla loppukauden.perhoja mulla on, mutta ei niillä kalaa tullu, siksi haluaisin näitä todella hyvännäköisiä perhoja. Opiskelian rahoilla ei oikein rahat riitä mihinkään. Ja plussana on vielä väkäsettömät koukut, koska olen vapauttanut kaikki kalat aina."


"Oon tämmönen 17-vuotias nuori miehenalku Oulun suunnilta ja olis kiinnostusta nuihin perhoihin! :) jos koko satsi tulee kerralla mulle ni osa varmaan tulis omaan rasiaan, osa perhopenkin viereen malliksi (parin kk sidontakokemus) ja loput jakaisin alueen nuorten perhokalastajien kesken, erityisesti heille joilla ei oo omia sidontavarusteita. Perhoista olisi siis hyötyä itselle ja vähintään 15 muulle henkilölle eikä kaikki menisi yhden rasiaan, jossa varmasti osa päätyisi vain pölyttymään! :)"

"Näin blogissasi perhojen jako ilmotuksen. Sidon itse perhoni, mutta olisi tosi hienoa saada vaikka 10-15kpl, esim. nymffejä malleiksi ja myös käyttöön. Noinkin hyvin pärjäävien kilpakalastajien perhot kiinnostaa tosi paljon.Tänä kesänä junnu SM-kisoista 5. sija, ja ensi vuonna viisi sijaa ylempänä! :D"

"Olen 16-vuotias poika, aloitin perhokalastuksen tänä kesänä. Perhokalastus on mielestäni aivan mahtava harrastus, ja mikä parasta, asun noin 20 metrin päässä purosta jossa voin käydä vaikka joka päivä narraamassa kalaa. Nämä perhot olisivat minulle hyödyllisiä, sillä täällä ei ole kovin monta kauppaa mikä perhoja myisi, ja ne jotka myyvät ovat melko kalliita. Olen myös aloittanut perhonsidonnan, mutta en ole siinä vielä erityisen hyvä."


Kirjeet nimiä vaille valmiina postiin
"Alotin viimekesänä perhostamisen ja tykästyin lajiin toden teolla. Minulla ei oo kovin montaa perhoa, koska ei oikee oo rahaa ostaa niitä, eikä ole vielä paljoa kokemusta eri perhoista. Joitain perhoja sain serkulta, joka ei niitä tarvinu. Eli perhot tulis tosi tarpeeseen ja kovaan käyttöön :) Ois mukava ku sais nämä nii pääsis entistä paremmin lajiin mukaan, varsinkin kun mökkijärvellä, ja lähistölla olevilla joilla ja koskilla on larvat ja nymfit toiminut parhaiten, kun ei oikein muilla ole päässyt kokeilemaan, koska muita perhoja ei oikeen ole.. :( Olisin tosi kiitollinen jos mulle sattuu tuleen tämä perhosetti!"

"Moikka tääl kirjottelee 13 vuotias perhokalastaja Vantaalta.Perhovehkeet ostettiin kesällä,joten ollaan ''aloittelijoita'.Perhoja meillä ei ole paljoa , joten mulle ja mun puolveljelle ne tulisi tarpeen.Rahat eivät riitä perhoihin kun on muitakin rahan menoja.Kovia ollaan perhokalastaa , mutta perhoja ei niinkään ole.Tästä setistä ois meille paljon hyötyä, kun säästyisi paljon rahaa.puolveljeni on 8 vuotias innokas kalamies,joten nämä perhot kyllä auttaisi minua jä häntä."

"Lueskelin illan ratoksi blogiasi ja huomasin jutun jossa lahjoitat vanhoja perhoja niitä kipeimmin tarvitsevalle. Olen 17-vuotias aloitteleva kalamies. Kalastelin aluksi ostoperhoilla ja sitten ostimme isoveljen kanssa yhteiset sidonta vermeet. Kauaa ei sitä riemua kestänyt kun isoveli muutti pois kotoa ja muuttopäivänä sain ihastella vierestä kun marabou ja tinselipussit toisensa jälkeen pöllähtelivät velipojan muuttolaatikkoon. Perhorasiassani komeilee muutama itse sitomani räpellys, kutsun niitä "yleisperhoiksi" koska niistä ei saa hyvällä mielikuvituksellakaan kuviteltua mitään koskenpohjassa elävää eliötä :D Senverran telineisiin jäi sidontaharrastukseni. Uusia sidonta vehkeitä en saa ostettua ennen ensikesää, kiitos valtion runsaille opintotuille"

"Täällä kuluvana kesänä perhostuksen aloittanut 11v poika Lieksasta. Ensimmäisen perhovavan ja perhoja sain äitini työkaverilta, joka myös linkitti minulle tämän ilmoituksen. Olisin erittäin erittäin kiitollinen jos "voittaisin". Vanhempani ovat eronneet, eikä heillä ole juuri varaa tukea uutta harrastustani. Mielelläni noita uittaisin Ruunaan koskilla!"


Kuten näkyy, niin näillä nuorilla perhot pääsevät varmasti parempaan käyttöön kuin meidän askeissa tai kaapeissa joutilaana lojuessa. Toivottavasti lahjoittamamme perhot tuovat paljon iloa uusille omistajilleen!

Kommentit

Teemu sanoi…
Upeaa toimintaa! Nostan hattua!
mahatauti sanoi…
Just näin Pietu. Upeaa toimintaa.
Pietu sanoi…
Jeps, mun perhojahan noista on vain reilu kymmenesosa, loput muiden FFC JKL:n jäsenten lahjoittamia. Jos teillä lojuu pölyttyviä harrastustarvikkeita nurkissa, niin myymisen sijaan kannattaa harkita niiden lahjoittamista joillekin nuorille. Into on monella nuorella todella kova tähänkin harrastukseen, vaikkei siihen olekaan välttämättä varaa sijoittaa paljoa rahaa.
Unknown sanoi…
Erittäin komiaa ;)
Unknown sanoi…
Nonni poijjaat, ny on kyllä varsin upeaa toimintaa niin Pietulla kuin koko FFC:n porukalla.

Hattua nostan kyllä tälle asialle.

-Paukku-
Anonyymi sanoi…
MAHTAVAA! Mieletön veto Pietulta ja FFC JKL:n tyypeiltä. Esimerkillistä innostamista ja junnujen harrastuksen mahdollistamista. FIILISTELEN! :)
baldie sanoi…
Ootta te hienoja miehiä. Tod. näköisesti tekonne saa aikaan sen, että moni muukin tukee tavallanne nuoria kalastajan alkuja.
Pietu sanoi…
Jeps, juuri Baldien mainitsema syy tämän homman "julkistamisen" takana olikin :) Ei tämä ole ensimmäisiä vastaavia tempauksia, mutta toivottavasti niitä nähdään jatkossa yhä enemmän. Perhot ovat saapuneet tänään perille ainakin suurimmalle osalle. Nuorten innostunut palaute lämmittää kyllä paljon enemmän, kuin mitä esimerkiksi noiden perhojen myymisellä tilille kertynyt rahasumma olisi tehnyt :)
Unknown sanoi…
Iso kiitos teille kaikille perhoista! Ihailtavaa toimintaa. :)

Suosittuja blogijuttuja